Recept voor het weekend

Kokosmakronen zijn ideale koekjes. Knapperig van buiten en zalig zacht van binnen. Gemakkelijk om te maken, niet duur en vooral heel erg lekker. Zo’n zelfgebakken koekje is altijd een echte traktatie. Ik kijk in elk geval erg uit naar de laatste, waar ik dadelijk extra van ga genieten!
Kokosmakronen bakken
Kokosmakronen
Denk dus aan de kokosmakroon als je eiwitten over hebt. Het is zo jammer om het eiwit weg te gooien, alleen maar omdat je voor een recept enkel de dooier gebruikt. En als je er niet meteen tijd voor hebt; een eiwit kun je ook invriezen. Zo kun je wat eiwitten sparen om in één keer een bakplaat of twee makronen te maken.
Heb je dat wel vaker, dat er een eierdooier of eiwit door de gootsteen verdwijnt? Dan moet je echt eens kijken naar de ideeën en tips in eiwit over en eigeel over. Als je daar geen inspiratie van krijgt…
Ik denk tegenwoordig altijd in duo’s. Vanillepudding maak ik graag (en sinds een tijdje ook chocoladepudding) en dan weet ik dat ik met 4 tot 6 eierdooiers zit. Meringue en schuimpjes maken is altijd een goed idee, maar de kokosmakroon is door zijn eenvoud een grote concurrent geworden.

Ingrediënten

(circa 18 koekjes)
Meer of minder eiwitten over? Dan pas je het recept heel gemakkelijk aan. Per eiwit heb je 50 gram suiker en 50 gram kokos nodig:
1 eiwit = 50 gram suiker + 50 gram kokos

Kokosmakronen maken

  1. Verwarm de oven voor op 170 ⁰C. Bekleed de bakplaat met bakpapier.
  2. Meng de ingrediënten. Vorm er koekjes van. Dat werkt gemakkelijk met 2 eetlepels. Schep één flinke eetlepel beslag op een lepel en schuif het met de andere lepel op de bakplaat. Slordige hoopjes is het best, want zo krijg je van die lekker knapperige punten bovenop. De koekjes lopen nog wat uit, dus leg ze een stukje van elkaar. 9 stuks per bakplaat werkt prima bij deze grootte.
  3. Schuif de bakplaat in de oven en bak de kokosmakronen 15 tot 20 minuten. Laat ze afkoelen voor je ze van het bakpapier haalt!

http://www.missfromage.nl/zoete-keuken/kokosmakronen/

1 opmerking:

Wendy Born zei

Dat ziet er lekker uit Eve! Ik ga je recept even opslaan en het eens proberen. Vorige week had ik nog eiwitten over van een ander recept maar wist niet wat ik er mee moest. Dank voor je tip.