Uitdaging 18 De Liefde wil begrijpen

Gelukkig is een mens die wijsheid heeft gevonden, een mens die inzicht wint.

Spreuken 3:13

Hoeveel weet jij over je partner?
Denk eens terug aan je verkeringstijd. Toen bestudeerde je degene naar wie je hart uitging, toch?
Als je elkaar net kent wil je alles van elkaar weten, hobby's etc. Je verdiept je in je partner. Helaas is het zo als de buit binnen is, en je huwelijk loopt wat jaartjes, je juist dit stukje van het bestuderen van elkaar verliest.
Je komt er achter dat je Prins toch niet zo perfect is als je dacht. Of je Princes 's morgens er toch echt anders uit ziet dan toen jullie elkaar voor het huwelijk overdag zagen.
Toch blijf je dingen ontdekken in je partner als je getrouwd bent, mits je blijft bestuderen.
Als je de ander beter leert kennen, kan dat je zelfs aantrekkelijker maken voor hem of haar: 'Inzicht maakt een mens geliefd' staat er in Spreuken 13:15
Bekijk het eens zo: als het bestuderen van je toekomstige huwelijks partner gelijk zou staan aan je studie voor het VWO diploma, dan moet je in je huwelijk door leren voor de graan van bachelor, master en uiteindelijk doctor. Zie het als een levenslange studie, die je steeds dichter bij je partner brengt.

* Ken jij de grootste dromen van je partner?
* Begrijp je hoe zij het liefst Liefde ontvangt?
* Weet jij waarom hij worstelt met bepaalde dingen en waarom hij soms zo bang is?

Sommig problemen ontstaan door onbegrip in je partner. Waarom reageert de een anders dan de ander. of een kleine miscommunicatie.
Terwijl ik dit schreef, kwam er op eens in mijn beeld dat mijn pc uit zou vallen als ik niet heel snel de stekker er in zou stoppen. Ik heb het teken van je hebt nog 14 min niet gezien. Ik was dus heel erg verbaasd door de melding dat ik nu gelijk mijn pc aan het stroom moest doen.

Zo gaat het ook in je relatie, soms mis je een opmerking van je partner omdat je zo druk bent met je eigen dingen. Waar door een reactie van je partner je helemaal van de weg kan blazen.

Vergeet niet zo nu en dan de "stekker"in je relatie te steken, blijf alert op de ander.
Ik zeg niet cijfer jezelf nu weg, want zonder jouw werkt je partner ook niet. Maar pas op dat je niet in de IK modus raak.
Blijf dus alert op de tekenen van je partner op ieder vlak in je huwelijk, blijf dingen bespreken zo simpel als wat wil je eten vanavond als toe wat vind je fijn tijdens de sex. Of iets kleins als hoe was het op je werk, tot wat is je droom voor later of waar kan ik je mee helpen?
Blijf in contact, houd die stekker in je relatie. Ga niet op de automatische piloot over.

Lees de volgende teksten eens voor jezelf na:

Spreuken 2:6 - 10:14 - 18:15 - 20:5 en tot slot Spreuken 24:3-4

Verdiep je in je partner.

De uitdaging voor deze week is:

Kook vandaag eens uitgebreid voor je partner en eet samen ( regel desnoods oppas voor je kinderen) Maak het diner zo royaal als je zelf wilt. Neem de tijd om je partner beter te leren kennen, bijvoorbeeld op punten waar jullie zelden over spreken. Heb het vaste voornemen om er een gezellige avond van te maken voor jullie twee.



Schrijf voor jezelf op:

Wat heb je van je partner geleerd wat je eerst niet wist.
Hoe kan je deze ontdekkingstocht op andere momenten door kunnen zetten.
Schrijf een paar momenten op die deze avond onvergetelijk maakte.

Spreuken 4:7 :

Het begin van wijsheid is dat je wijsheid zoekt, aan alles wat je hebt verworven, inzicht toevoegt.

Geen opmerkingen: